Vælg en side

Søvn er noget af det, der har størst indflydelse på vores helbred. Uden en god nats søvn er vi uoplagte, og det gør det svært at holde det gode humør, at gøre sit arbejde ordentligt og generelt bare at have en god dag.

Mangel på søvn kan også svække dit immunforsvar, og dermed gøre dig mere modtagelig over for sygdom.

Der er ingen tvivl om, at vi alle har brug for en ordentlig nats søvn, og du kan læse med her, hvis du mangler nogle gode ideer til, hvad du selv kan gøre for at få en ordentlig søvn.

En god seng

Det mest banale, men ikke at undervurdere, er naturligvis, at du skal have en ordentlig seng. Hvis du har behov for en ny seng, er der nogle ting du skal være opmærksom på i forhold til dit køb. Først og fremmest er det vigtigt, at du ikke køber sengen for billigt.

Det kan godt tage lidt tid at finde den helt rigtige seng, som passer til dine behov. Du kan for eksempel læse om de forskellige senge, besøge en butik hvor du kan se den og ligge i den, og du kan finde de bedst testede senge i forskellige tests på nettet.

Ordentlig belysning

Der er ingen tvivl om, at man sover bedst, når lyset er slukket. Det er naturligt for kroppen at sove, når det er mørkt, og det er natuligt for den at stå op, når det er lyst. Derfor sover vi også bedre, når lyset er slukket.

Er man en af de personer, der har svært ved at sove, når det er fuldstændig mørkt af forskellige grunde, for eksempel er der nogle, som føler sig utrygge, kan det være en god idé med en lille natlampe, som ikke har alt for kraftigt lys.

Søvnens påvirkning af lys er også forskellig fra person til person. Nogle har nemt ved at falde i søvn, nærmest uanset om det er lyst eller ej, mens andre er meget afhængige af solens rytme, for at sove godt.

Sluk tv’et en time før sengetid

Selvom det er hyggeligt at se en film eller en god serie inden sengetid, er det faktisk ikke så smart i forhold til søvn.

Det blålige lys fra skærmen påvirker nogle stoffer i hjernen som gør, at det kan være svært at falde i søvn. Sluk derfor alle dine elektroniske enheder en time før du skal sove.