Ordet stakeholder kan du nemt forveksle med ordet shareholder. Af den grund er det en meget god idé blot at bruge de danske betegnelser, hhv. interessent og investor. Disse er dog også nemme at forveksle med hinanden, så lad os lige forklare dem: En interessent har interesser i din virksomhed, der ikke nødvendigvis behøver være økonomiske. Investorer har investeret penge i virksomheden.
Både leverandører og kunder har noget på spil hos dig
Generelt er det en god idé at pleje relationerne til dine stakeholders. Det kan du fx gøre ved at se til, at de belønnes for deres interesse i din virksomhed. En leverandør er et klassisk eksempel på en stakeholder, da de har en interesse i, at din virksomhed kan blive ved med at køre, så du vil kunne bestille flere varer hos dem. Kunder er også stakeholders, og dem belønner du fx med gode tilbud.
Tænk på dine ansatte – de er også stakeholders
Virksomhedens ansatte er også interessenter eller stakeholders. De har interesse i, at virksomheden bliver ved med at køre, og at den får et godt resultat, så de kan blive ved med at have et job og evt. få lønforhøjelser, bedre/mere fleksible ansættelsesforhold eller bonusser. Hvis du dyrker en strategi inden for ledelse, hvor du går op i at pleje dine interessenter, hedder det stakeholder management.
Overvejer du stakeholder management? Start med at finde dine interessenter
Generelt er du sikker på, at din virksomhed trives, hvis alle dine interessenter oplever at få noget af værdi, fordi at de har interesse i din virksomhed. Værdien kan være økonomisk, praktisk, etisk eller noget fjerde. Vil du prøve kræfter af med stakeholder management, kan du starte med se på, hvem i og uden for virksomheden har noget på spil hos dig. Så se på, hvordan du belønner deres interesse.